lördag 13 februari 2016

Stora bakdagen!

Idag har jag bakat kolakakor och chokladkolasnittar till morgondagens kalas. Fyra sorters kakor har mannen beställt så det är bara att lyda, det är ju tur att jag gillar att baka. Dessutom blir jag så lycklig när jag får plocka fram mina fina kakburkar, den här är köpt i New York på Magnolia Bakery, en helt underbar cupcake-butik/ café, tur att den inte finns här för jag skulle inte kunna låta bli att besöka.
 


 
 
RECEPT: Kolakakor
 
200g margarin
2½ dl socker
1½ dl ljus sirap
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
5 dl mjöl
 
Blanda alla ingredienser i en matberedare till en degklump. Ta ut degen och arbeta ihop den, dela i 6 delar och rulla varje del. Lägg på plåt och tryck ut med fingrarna eller en gaffel.
Grädda i mitten av ugnen 15 minuter i 175 grader.
När kakorna gräddats klart, skär i bitar medan den är varma, låt svalna. Förvara i kyl eller frys.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar